www.finezine.se © 2007

ARVIKAFESTIVALEN

1999

Semester.

För 4:e året i rad hade jag lyckats ta mej i väg på en annan av min och Annas favoritfestivaler: Arvika!  Temat var cirkus, vilket programmet också innehöll men det kommer vi kanske till en annan gång. Det som inte är bra med Arvika, är att det ligger så långt bort. Jag lyxade mig den här gången med att åka liggandes fram till Hallsberg, där fick man vänta ett bra tag… Träffade i alla fall Pär Gud och Jörgen (dvs Järgen), samt en trevlig kaja som fick lite våfflor. Kom till Arvika klockan 11.00, fast Anna skulle inte komma förrän 13.41 så det var bara att slå sig ner och vänta. Mitt i väntandet besöktes jag av Therese och Mathias, och det var väl nästan enda gången vi sågs under helgen. När så Anna äntligen kom, gick vi till bussarna och fick tyvärr INTE hoppa av vid backstageområdet, utan var tvungna att gå och det är en ganska lång bit om man måste gå runt alltihopa. Väl inne på campingen satte vi upp tältet i en myrstack. Det var på sätt och vis tur att tältet var mögligt, för varken myror eller spindlar besökte oss under helgen…

Så här sov inte vi iallafall.

Tuben sa att han ville tälta med oss men det gick inte. Kanske får vi inga fina bilder från honom mera. Ja, fredagen innehöll en hel hög med bra band som vi ville se. Bland skurkar, helgon och vanligt folk till exempel. Det var första gången jag såg dem tillsammans allihopa, och det var ju himla praktiskt att ens favoritvissångare turades om att spela på samma scen. Man fick det bästa från alla och så kunde man känna sig hemskt nöjd. Bo Kaspers Orkester tittade vi på från grässlänten lite längre bort.

Bo Kasper och hans Orkester

S.P.O.C.K. spelade även de på Vintergatan och det var väl på tiden att de fick stå på den största scenen. Ganska kul och de har tydligen en massa fans på plats.  Vi sörjer fortfarande över att vi inte såg till Jimmie & Linus. Men Anna fick i alla fall träffa Åre- Mathias! Hon kunde konstatera att han lever och mår bra. Vad såg vi mer? Sahara Hotnights. Yvonne. Project Pitchfork. Moder JordAllstars. Atari TeenageRiot.Liksom Paradise Lost.

I Cirkus Apollo- tältet spelade Yellow Fever klockan 02.00. Vi ville se dem eftersom Steffe spelat skivan i många omgångar för oss. Det var inte så mycket folk men det borde det ha varit. Det var jäkligt skoj  och vi hoppades ju att vi skulle återse dem på Yran, men inte! Sen blev det dags för Peepshows på andra sidan området, och då övergav vi Y.F. Anna hade inbillat sig att jag skulle tycka att en i Peepshows var snygg, men hon hade fel. Till sist stod vi knappt på benen längre så vi stöttade varann bort till myrstacken och sov. Ja, gudskelov så vaknade vi ur vår dvala inne i Doome II och spenderade dagen med att studera Babalou Smith,Hellacopters, DiLeva och Tangocompaniet. De sistnämnda hade härligt nog skrivit filmmusik till en Charlie Chaplinfilm. Så vi satt och tittade på ”The Kid” samtidigt som vi fick höra när dessa människor spelade. Det var himla effektfullt och trivsamt! Broder Daniel hade jag (vi?) för några år sedan aldrig sett av egen fri vilja. Och med tanke på minnet av Trästock och Mathias citeringar av sångaren, blir man lite fundersam. Men trots det så tycker jag nog att musiken är okej i alla fall. Så vi tittade.

Bob Hund besökte vi också, det var över mina förväntningar och Tuben var salig. Den Flygande Bokrullen spelade utanför Pluto, Anna dansade som så många andra som var snygga. Det var nog här det var bäst stämning under hela helgen, och sen kan man ju skratta åt andra saker också. Efter spelningen kom en kille och frågade efter ”Chill- tältet”. Jag trodde att han sa ”Sill-tältet” och försökte driva med oss, så jag svarade att ”Nej, jag tror inte att de har nåt sånt i år men det finns ett lax-tält där borta”. Killen spanade efter tältet, sa tack och gick i väg. Under tiden stod Anna och skrattade tills hon nästan grät. Hon förklarade sen varför. Och vi tänkte att han nog inte fattade att vi skojade, för han trodde nog att jag pekat ut ”Relax-tältet”… Stackaren.

Andreas och Anna

Inne på Rollercoaster hittade vi ett band vid namn Mol f.t.Beats SK. Hur man ska beskriva dem vet inte jag, men i programmet jämförs de med Fatboy Slim / Wiseguys. I alla fall slog vi oss till ro där och tittade på en ko-färgad kontrabas. Anna försökte ta det snyggaste kortet i världen, men en scenvakt förstörde alltihop… Ve och förbannelse.

De/Vision såg vi lite av men hörde mera. De låtar jag längtade efter att få höra spelades också, så allt var frid och fröjd och vi kunde gå därifrån. Robert Johnson and Punchdrunks spelade sina cooliga låtar inne på Lyran. Bättre än Raj Harder, men fortfarande inte snyggare… Midnight Choir var inte speciellt bra, Motörhead såg vi lite av men mest åt vi pizza-bitar. Inne i Cirkus Apollo skulle vi trängas i flera timmar för att se Materia Prima. Det fanns ju ljusglimtar men det blev lite för långt för min smak. Fullsatt som det var kunde man inte smita sin väg heller, det var bara att härda ut och man funderade över vad som skulle hända om det börjat brinna.

Mina favoriter var i alla fall också på Cirkus Apollo´s scen: El Musico. Underbart bra och sen så tycker jag att man måste se dem ifall det går. Rollin´s  (Roll-on´s?) Band var de sista jag såg på Arvika i år. Anna var och hånglade med Björn. Jag hade kunnat få hångla med en annan och snyggare blondin men dum som jag var så tackade jag nej.  Trots att artisterna och scenerna var nya för i år, gjorde jag och Anna sånt som vi tyckte att man borde göra på Arvikafestival. Äta pizza på Charlie´s t.ex. Skratta väldigt mycket åt en del fula grejor. Vi var så duktiga tycker jag!

M: ”…ett grönt thé, som jag inte vet vad det heter.”

A:” Bertil?”

M:” Nej, momma.”

En festival som inspirerar.

Blond Björn

Yellow Fever

Malin

Inte Malin

Killen med coolast frilla...